IMAN TOLONG JANGAN JATUH !!!!!!!

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t,

Perghh berhabuknya blog ni...shuh2 pegi ko habuk-habuk..Tetiba terdetik hatiku hendak menulis apabila melihat rakan2 lain aktif kembali dalam penulisan blog mereka..

Arghh sem yg menjatuhkan iman...dugaan demi dugaan menerjah...ntah berapa banyak keluhan yg keluar dari mulutku ini.."ish ko ni madno,asyik mengeluh je..cuba la bawak bertenang"..tegur rum8ku yang mmg senantiasa setia mendengar keluhan aku..

Ntahla mana silap nye..sejak masuk sem baru ni hatiku serba tak tenang..PSM,PBL dan bermacam2 lagi assignment yg menanti menserabutkan lagi minda ku..tu belum kira lagi dugaan2 lain yang menerjah dalam kotak fikiran aku ni..

Tenang madno..tenang....kau boleh hadapinya..kenanglah satu Firman Tuhanmu :

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?

Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

(Al-Ankabut: 2-3)

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...

(Al-Baqarah: 286)

Mutabaah kene jaga..down macam mana pon jangan sampai syaitan menguasai dirimu..bangkit madno...bangkit!!!

Aku rasa inilah asam garam hidup sebagai manusia..ada masanya iman kita lemah dan ada masanya iman kita kuat..ku pasti ramai rakan di luar sana menghadapi masalah seperti aku...Bangkitlah duhai rakan..bersabarlah walau apa pon jenis ujian yg Allah timpakan ke atas mu... Yakinlah segala apa yang Allah rancang itu pasti ada hikmah nya..


"kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat.....
kita tertanya-tanya, ke mana hilangnya matahari???
rupa-rupanya Allah hendak memberikan kita pelangi yang indah"

Sabar dan redha lah..kerana itu adalah kunci setiap masalahmu~~~

4 comments:

  1. Kerana ujian itu bukanla tembok penghalang yang dengki akan kehendak kehidupanmu, tapi ia adalah indikator untuk menguji sejauh mana keinginanmu pada sesuatu itu - Dari buku yg dipinjam oleh rumate hang.. :D

    ReplyDelete
  2. sungguh cantik kehidupan orang mukmin, apabila menerima kesenangan atau nikmat, mereka bersyukur..apabila menerima ujian dan dugaan, mereka bersabar..

    setiap perkara yg berlaku pasti ada hikmah disebaliknya, dan terdapat element tarbiyah untuk diri kita insyaALLAH..

    ReplyDelete
  3. andai semua orang memahami seperti kalian...ujian itu sememangnya manis bagi mereka yg mengetahui...

    “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun (Kita milik Allah dan kepada-Nya kita dikembalikan)””

    (Al-Baqarah Ayat 155-156)

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing a nice post, looks like good; I will give it a try to utilize in my personal life as well. luxury car service los angeles

    ReplyDelete