KORANG NAK BUAT MAKSIAT????BACA NI DULU!!!!!!

Ada Seorang lelaki mendatangi Ibrahim bin Adham, ia berkata,
"wahai imam, saya ingin bertaubat dan meninggalkan seluruh dosa yang saya miliki, Jika suatu saat saya kembali melakukanya, tunjukkanlah pada ku TERAPI yang dapat menghindarkan aku bermaksiat pada Allah."

Ibrahim bin Adham berkata," jika anda ingin bermaksiat kepada Allah, maka jangan melakukannya di atas BUMINYA!"
maka lelaki itu menjawab," Dimanakah saya dapat bermaksiat terhadapNya?"
"Di luar bumiNya!". jawab Ibrahim bin Adham
"Wahai imam, bagaimana hal itu dapat terjadi, sedangkan bola bumi ini dalam genggamanNya?" tanya lelaki tersebut
"Tidakkah engkau MALU bahwa bola bumi ini dalam genggamanNya namun engkau bermaksiat di atas bumiNya?" jawab Ibn Adham.

Kemudian Ibrahim bin Adham berkata, "Jika and aingin bermaksiat kepadaNya, maka janganlah engkau memakan REZEKINya."
lalu lelaki itu bertanya,"Maka, bagaimanakah saya dapat hidup?. "
"tidakkah engkau MALU memakan rezekiNya sedangkan engkau bermaksiat kepada Allah?"

kemudian Ibrahim bin Adham meneruskan bicaranya,"Jika anda berkeras untuk melakukan maksiat pada Allah, maka bermaksiatlah pada satu tempat yang Allah tidak dapat MELIHAT!"
lelaki itu bertanya,"bagaimana boleh aku seperti itu, sedangkan Dia selalu bersama kita di manapun kita berada?"
Ibrahim bin Adham menjawab,"Tidakkah engkau MALU bermaksiat kepadaNya sedangkan Dia LEBIH DEKAT denganmu?"

"Jika anda berkeras juga bermaksiat pada ALLAH, maka jika malaikat maut datang untuk MALAIKAT MAUT DATANG MENCABUT NYAWAMU, katakanlah kepadanya, tunggulah sebentar sampai aku bertaubat!"kata Ibrahim bin Adham.
"lantas, siapa yang memiliki kekuasaan menunda kematian seperti itu?" kata lelaki itu.
"Maka tidakkah engkau MALU, saat datang malaikat maut sedangkan engkau sedang dalam keadaan BERMAKSIAT?"

Kemudian ia melanjutkan perkataanya,"Jika anda enggan menghentikan perbuatan maksiat kepada Allah, tiba-tiba datang para malaikat ZABANIAH JAHANNAM mengheret anda masuk ke NERAKA, maka katakan kepada mereka, bahwa anda tidak ingin pergi bersama mereka!"
"Bagaimana mungkin, saya boleh bertindak demikian?"tanya lelaki itu.

Akhirnya Ibrahim bin Adham mengakhiri bicaranya dengan mengatakan,"tidakkah engkau MALU kepada ALLAH setelah mengetahui seluruh penjelasan ini?"

RENUNGKANLAH SAHABAT2 BETAPA BANYAK NIKMAT ALLAH YG KITA DUSTAKAN..KITA GUNA SEGALA MACAM NIKMAT ALLAH TP PADA MASA YG SAMA KITA INGKARI PERINTAH NYA...BUAT BNYAK KEMUNGKARAN DAN MAKSIAT..ADAKAH KITA SUDAH HILANG RASA TAKUT PADA PENCIPTA KITA...PILIH LAH ANTARA DUA KESUDAHAN WAHAI SAHABATKU, SAMADA INGINKAN NIKMAT SYURGA YG HAKIKI ATAU SEKSA NERAKA YG PANAS BERAPI-RAPI..!!!!!!!????

sumber:buku bertajuk {SEMULIA AKHLAK NABI, Amru Khalid}

2 comments: