ISU SEJADAH BERDIRI..REALITI ATAU IMAGINASI MELAYU KINI????

Salam..haih pening kepala tatkala memikirkan isu ni...setiap hari ada saja cerita pasal sejadah ni..baru2 ni aku baru je pas baca blog ustaz zaharuddin..sangat menarik kupasan beliau....so ak pon nak kupas sikit la..
Surau2 menjadi penuh, orang ramai datang dari jauh dan dekat untuk melihat sejadah ‘berdiri', ya ‘berdiri' menunaikan solat? Wallahu'alam entah betul atau tidak...

"mungkin ini teguran Allah kepada hambanya agar menunaikan solat" tegas seorang ustaz lepasan timur tengah, sambil mengangguk-angguk kepalanya, insaf barangkali.

"Ini tanda orang di sekitar surau terbabit tak solat, sampai sejadah terpaksa mendemonstrasikan apa yang patut dibuat" kata seorang pengulas semi profesional yang lain.

sejadahsatu.jpg

sejadahdua.jpg
Gambar : Inilah gambar sejadah 'berdiri' yang dipapar oleh media

Mentaliti masyarakat kita tika ini sgt sukakan keajaiban begini..bukan aku xnak percaya tp bak kata ustaz zaharudin bukan ingkar atau menafikan cuma alQuran itu sudah lebih ajaib utk dikagumi..tp berapa ramai lah yg perasan..haih astgfirullah..mengeluh panjang aku mengenangkan situasi ini (takut2 diriku pon sama gak :( ..Ya Allah jauhkan lah aku dari benda2 yg melalaikan..)

Ak kadang2 pelik la ngn sikap manusia ni..sejdah je yg berdiri tp tuan sejadah duk sibuk amik gambar n sebar2kan..xnak plak tu pg smayang..tp xpela..ni pandangan masing2..mgkin ada setengah dari kita yg perlukan bukti lebih drpd Al-Quran tuk mereka berubah..

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran) bagi orang-orang yang berakal" (QS. Ali ’Imron : 190)

Perhatikanlah petikan ayat quran di atas..Mari kita fikirkan bersama, penciptaan kayu, ikan, kambing pokok, buah dll itu adalah lebih kompleks dari meletakkan kalimah Allah itu pada benda2 tersebut...dan penciptaan segala isi perut alam ini lebih bnyak dan menarik utk kita renungi serta kagumi..langit tertegak tanpa tiang, gunung teguh tanpa pasak,matahari dan bulan berpusing tanpa berlanggar dan bnyak lg..SUBHANALLAH sgt indah ciptaan Ya Rabbul Alamin..tp mengapa kita tidak mengambil pengajaran...

Cuba kita renungkan bait2 maksud dalam surah Ar-Rahman nescaya sudah tentu bergtetar hati orang2 yg beriman pabila melihat kebesaran dan keagungan Allah S.W.T...antara isi surah Ar Rahman:

-Dia menciptakan manusia, (3)

-Mengajarnya pandai berbicara.(4)

- Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan. (5)

- Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepada-Nya. (6)

-Dan Allah telah meninggikan langit dan Dia meletakkan neraca (keadilan). (7)

-Supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu. (8)

- Dan tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu. (9)

- Dan Allah telah meratakan bumi untuk makhluk (Nya). (10)

-Di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang. (11)

- Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya. (12)

- Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (13) (55:3-13)

p/s : ALLAH s.w.t MAHA BERKUASA.

JANGAN DIROSAKKAN MINDA DENGAN SEJADAH BERDIRI.
BERSYUKURLAH KITA KERANA KITA MASIH MAMPU BERDIRI dan MAMPU MELAKSANAKAN KEWAJIBAN KEPADA ALLAH.




3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam..hmm..bg saya tindakan ambil gmbr sejadah berdiri tu bnda spontan..malah andai kata sy penduduk kampung tu dan tiba2 waktu nk solat tngk2 semua sejadah berdiri maka dh tentulah sy terkejut dan panggil rakan2 yang lain yg ada berhampiran.Maksud saya berdiri dalam keadaan yg sememangnya aneh dan bukannya dilipat dan ditegakkan.Jika hnya sedemikian mungkin jg bnyk bnda yg akan sy persoalkan.amat mustahil untuk saya,saudara atau sapa2 pun bila masuk surau tu untuk solat tiba2 tngk semua sejadah berdiri tegak maka kita semua bwt x tau jerk.macam x de pape bnda aneh berlaku.Semestinya lah kita akan terkejut dh bnda x prnh nmpk kn.jd x boleh salahkn orng yg terkejut krna nmpk bnda aneh.dan jg x boleh salahkan orng yg ambil gmbr bila nmpk bnda yg x prnh dilihatnya.itu kelakuan spontan manusia bila melihat sesuatu diluar fikiran logiknya.cuma dlm kes ni sy sedikit tertnye,betul2 aneh ke yg terjadi tu.mungkin sy ingin melihatnya dr dekat sejauh mana keanehannya.atau hanya omong2 kosong shja.


    andai katalah jika ia sememangnya berdiri tegak dan sememangnya aneh sngt2,bg pendapat sy yg salahnye bila manusia menjadi taksub,kemudian mula mentafsir macam2 sehinggakan boleh merosakkan iman kita..yang beratus-ratus kilometer sanggup dtng kemari.dtng pula nk ambil sejdah tu bwt azimat.minta restu la.minta hajat la.pastu percaya pula pd kepercayaan karut.itu la ini lah sehinggakan semua terleka dan juga membuang masa disana sehingga lupa pd tanggungjwb lain dan jg lupa pd Allah.serta ada yg mula mentafsir pelbagai-bagai ikut andaian mereka.mula menjadi tukang tilik akan kejadian seumpama ini.dan ada yg mendengarnya mula percaya.maka disitulah yg jd x betulnya..sbb mungkin jg ini kerja jin spya manusia menjadi asyik dan terleka malah terlupa pd Allah,ataupun mungkin jg kerja manusia,dan jg mungkin jg petanda Allah.Wallahua'alam..cuma bila kita tngk bnda aneh bg pandangan mata kita memadailah dngn kita mengingati kekuasaan Allah dan x yah la nk mengandaikan dngn pelbagai cerita2 ghaib.

    bg saya perasaan terkejut adalah bnda yg spontan.tp biarlah logik jg klu nk terkejut dngn sesuatu bnda tu.adakah ia benar2 aneh ataupun masih ada unsur2 meragukan.jd sememangnya x boleh salahkan jika ada yg rasa terkejut sewaktu solat disurau tersebut dan jg cuba mengambil gmbr tersebut.itu lumrah..sesiapa pun yg berada d tempat kejadian sewaktu hndak solat semestinya akan terkejut.amat mustahil untuk seseorng itu seolah-olah x de apa2 perasaan pun bila dpn matanya jelas sngt2 sejadah tersebut berdiri tegak.tapi betul ke berdiri tegak?hehe..namun berpada-padalah dngn berperasaan terkejut tu.dibimbangi boleh merosakkan iman pula.

    ReplyDelete
  3. salam..yaa trimas atas comment..betul2 xsalah terkejut kerana tu adalah fitrah manusia.n ambil gambar pon xsalah..2pon kebiasaan manusia.suka ambil gambar...dalam penulisan saya pon xda salahkan dua golongan ni :)

    ReplyDelete